Πέμπτη, 29 Ιανουαρίου 2015

Γιορτάζει το σχολείο .

Των τριών Ιεραρχών τη γιορτή 
ας γιορτάσουμε αδέλφια και πάλι 
στη θρησκεία μας είναι αυτή 
των γραμμάτων ημέρα μεγάλη 

Οι τρεις Άγιοι εδώ κάτω γυρνούν 
τα παιδιά με στοργή συντροφεύουν 
σ΄όλα φως να χαρίσουν ποθούν 
σ΄όλα φως να χαρίσουν γυρεύουν .


Βασίλειος ο Μέγας :τον έλεγαν Μέγα γιατί έκανε μεγάλα έργα.

Γρηγόριος ο Θεολόγος  :τον έλεγαν Θεολόγο γιατί δίδασκε το λόγο του Θεού.


Ιωάννης ο Χρυσόστομος  :τον έλεγαν έτσι γιατί τα λόγια του ήταν σαν χρυσάφι.

Τρεις μεγάλοι δάσκαλοι , πραγματικοί φωστήρες αλλά και σπουδαίοι ρήτορες .  Τους γνωρίσαμε ,είπαμε για το έργο και την προσφορά τους.

Τι κι αν πέρασαν τόσα χρόνια ;; Το παράδειγμά τους είναι πάντα νέο , φωτεινό και μας δείχνει το δρόμο . 

Διαβάσαμε από έναν σοφό λόγο του καθένα και εξηγήσαμε τι σημαίνει και ποιο είναι το νόημα .


Βασίλειος ο Μέγας   " Άνθρωπος που δεν δέχεται συμβουλές είναι εχθρός του εαυτού του"


Γρηγόριος Θεολόγος   "Να τιμούμε τη μητέρα μας.Ο καθένας έχει τη δική του μητέρα. Όλοι όμως έχουμε κοινή μητέρα την πατρίδα και αυτήν πρέπει να τιμούμε ιδιαίτερα."


Ιωάννης Χρυσόστομος   "Δεν έχει τόσο αξία το να γεννηθεί κανείς από μεγάλους σε πλούτο και σε αξίωμα όσο να γίνει ο ίδιος μεγάλος".


Αυτή είναι η κατασκευή που φτιάξαμε για την γιορτή των τριών φωστήρων










Η απλότητα και το μεγαλείο της ψυχής τους , ας κατευθύνουν και τα δικά μας βήματα !!!
Χρόνια πολλά και καλή δύναμη σε όλους τους εκπαιδευτικούς .





Τετάρτη, 28 Ιανουαρίου 2015

Είμαι παιδί και αισθάνομαι ....





-Πότε είμαστε χαρούμενοι ;
-Πότε είμαστε λυπημένοι ;
-Πότε θυμωμένοι και πότε κουρασμένοι  ;
-Τα ζώα μπορούν να είναι χαρούμενα ή λυπημένα ;
-Τι χρώμα έχει η ευτυχία και τι η δυστυχία ;

Ζητήσαμε από τα παιδιά να μας πουν πως νιώθουν όταν κάτι τους αρέσει πολύ ( όταν αγοράζουν ένα καινούριο παιχνίδι , όταν βρίσκονται στην παιδική χαρά, στην αγκαλίτσα της μαμάς  κτλ).
Και πως νιώθουν όταν κάτι δεν τους αρέσει καθόλου ( όταν είναι άρρωστοι , όταν τους χτυπά ο φίλος τους , όταν βλέπουν ένα κακό όνειρο ..)
Πραγματικά τα παιδιά γνώριζαν και μιλούσαν για πολλά συναισθήματα που αισθάνονται καθημερινά . 

Χωρίσαμε τα συναισθήματα σε Ευχάριστα και Δυσάρεστα .

Ευχάριστα συναισθήματα .
ΑΓΑΠΗ , ΧΑΡΑ, ΕΥΤΥΧΙΑ, ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΗ , ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ..


Δυσάρεστα συναισθήματα . 
ΠΟΝΟΣ , ΛΥΠΗ , ΦΟΒΟΣ , ΘΥΜΟΣ, ΤΡΟΜΟΣ . 


Συζητήσαμε με τα παιδιά για την ύπαρξη της χαράς και της λύπης παντού , όπως στα χρώματα , στη μουσική στου ήχους κ.λπ.

Καταλήγουμε με τα παιδιά πως είναι απαραίτητα όλα τα συναισθήματα γιατί χωρίς αυτά η ζωή μας θα ήταν μονότονη και ανιαρή .
Δεν θα μπορούσαμε να φανταστούμε τον εαυτό μας να γελάει συνεχώς ..
ή να κλαίει ....
ή να είναι συνέχεια νευριασμένος ..

Σήμερα ενθάρρυνα τα παιδιά να εκφραστούν με τον αυτοσχεδιασμό και τη μίμηση .
Τους μοίρασα από ένα καθρεφτάκι που έφτιαξα, και τους παρότρυνα να εκφράσουν σε αυτό τα συναισθήματά τους διαβάζοντάς τους ένα παραμύθι .




Το παραμύθι ήταν τα "Τρία μικρά λυκάκια " με τον Ρούνι Ρούνι το ύπουλο κακό γουρούνι το οποίο έχει έντονα σημεία με συναισθήματα ευτυχίας, λύπης , αγωνίας , αναστάτωσης , θυμού .

Διαβάζοντας, τα παιδιά δείχνουν τα συναισθήματά τους και βλέπουν μέσα στο καθρεφτάκι τους τις αλλαγές τους στο πρόσωπο .


Παρατηρούμε ένα τουβλάκι και προσπαθούμε να προσδιορίσουμε  τι είδους συναισθήματα μπορεί να νιώθει αυτό  .
Τα παιδιά συνειδητοποιούν πως το τουβλάκι δεν έχει συναισθήματα .
Το τουβλάκι περνάει από χεράκι σε χεράκι και τα παιδιά εκφράζουν τα συναισθήματα που τους προκαλεί .




Καθισμένοι σε κύκλο δείχνω στα παιδιά διάφορα χρώματα και τους ζητώ να μου πουν το χρώμα με διάφορα συναισθήματα .




Κόκκινο :  λέμε τη λέξη <<ΚΟΚΚΙΝΟ>> γελαστά, θυμωμένα , ντροπαλά , χαρούμενα , με πόνο , τρόμο , απογοήτευση ..


Κίτρινο :  το λέμε φοβισμένα, λυπημένα, νευριασμένα, κουρασμένα , υπερήφανα .. κ.τ.λ

Τους μοίρασα από ένα μαξιλάρι έτσι ώστε να βοηθηθούν και να εκφράσουν αυτό που νιώθουν καλύτερα και βάλαμε τον εαυτό μας  σε διάφορους ρόλους . 
-Είμαι σε γενέθλια με τους φίλους μου ..
Τα παιδιά γελούν , πηδούν , αγκαλιάζουν το μαξιλάρι τους και το πετούν ψηλά .




-Είμαι μόνος μου στο πάρκο , έχω χαθεί και δεν βρίσκω την μαμά μου .
Τα παιδιά σφίγγουν το μαξιλάρι πάνω τους και υποδύονται ότι κλαίνε . 

-Δεν θα πάω σήμερα να παίξω στον φίλο μου όπως μου είχε υποσχεθεί η μαμά . 
Χτυπάνε το μαξιλάρι του το πετάνε κάτω με δύναμη .




-Ξυπνάω και βλέπω μπροστά μου έναν γίγαντα . 
Προστατεύουν το πρόσωπό τους με το μαξιλάρι , και έχουν την έκφραση του φόβου .





Κάναμε μικροκατασκευή με τα συναισθήματά μας .
Κόψαμε ένα μεγάλο κύκλο από χαρτόνι και κολλήσαμε προσωπάκια με διάφορα συναισθήματα κυκλικά όπως οι ώρες του ρολογιού . Στο κέντρο στερεώσαμε το δείκτη με διπλόκαρφο .





Το ρολογάκι αυτό θα το πάρουν στο σπίτι τους, και καθημερινά θα γυρίζουν το δείκτη στο ανάλογο προσωπάκι κάθε φορά που θα νιώθουν κάποιο δυνατό συναίσθημα .

Επισημαίνω στα παιδιά πως κάποια έργα μεγάλων ζωγράφων απεικονίζουν και ένα συναίσθημα .
Τα χρώματα των ζωγράφων μπορεί να είναι θυμωμένα , λυπημένα , χαρούμενα ή ήρεμα ..

Βλέπουμε έργα ζωγραφικής με διάφορα χρώματα στον υπολογιστή μας και τα παιδιά αναγνωρίζουν τι είδους συναίσθημα προκαλούν τα χρώματά τους .
Σκούρα και γήινα προκαλούν θλίψη και στενοχώρια .
Ανοιχτόχρωμα έργα με ποικίλα χρώματα προκαλούν χαρά , ηρεμία , ευχαρίστηση .
Παρατηρούμε τον πίνακα ζωγραφικής Senecio του Γερμανού  Πάουλ Κλέε ( Paul Klee) μια μορφή χωρίς μύτη και στόμα .
Τι να αισθάνεται άραγε;;; είναι χαρούμενος ή λυπημένος ;;



Τους έδωσα ένα αντίγραφο του έργου Senecio , και τους ζήτησα  να προσθέσουν το στόμα με την έκφραση που θέλουν και να δικαιολογήσουν γιατί αισθάνεται έτσι .







Παίζουμε με μπαλόνια (ενθάρρυνση της κινητικότητας ) ...
Φουσκώσαμε μπαλόνια και τα παιδιά ζωγράφισαν πάνω σε αυτά χαρούμενα και λυπημένα προσωπάκια . Τα σκορπίσαμε στην αίθουσα.




Με ευχάριστη μουσική τα παιδιά τρέχουν ανάμεσα σε αυτά . Όταν σταματήσει η μουσική τα παιδιά μαζεύουν γρήγορα τα χαρούμενα και λυπημένα μπαλόνια και τα τοποθετούν σε κούτες .
Λυπημένη κούτα και χαρούμενη κούτα ..








Παιχνίδι συναισθημάτων για μικρότερες ηλικίες ..
Ρίξε το ζάρι , περπάτησε και εκφράσου .









Φτιάχνω πρόσωπα και εκφράζω συναισθήματα ( με πλαστελίνη )
Τα παιδιά συμπλήρωσαν τα χαρακτηριστικά του κάθε προσώπου ώστε να εκφράζεται πότε η χαρά , ο θυμός , απορία , ενθουσιασμός ...Η κυρία βοηθούσε με εκφράσεις στο δικό της πρόσωπο .










Θλίψη , στενοχώρια , χαρά , θυμός , πόνος , γέλια , αγωνία , ηρεμία , αναστάτωση , έκπληξη είναι συναισθήματα δικά μας , μικρών και μεγάλων ,και είμαστε υπερήφανοι για αυτά .

  Ξέρουμε πια να γελάμε , να πονάμε , να θυμώνουμε να αγαπάμε ..

Δευτέρα, 26 Ιανουαρίου 2015

ΤΟΠΙΑ ΜΕ ΠΑΧΝΗ !!!





Ζωγραφίσαμε με μαρκαδόρο κάτι που μας αρέσει πάνω σε μια κόλλα Α4  ..






Βάλαμε το σχέδιό μας  μέσα σε μία διαφάνεια ...








Κάναμε το περίγραμμα του σχεδίου μας με κόλλα ρευστή ή stick .. 




Μετά πήραμε ζάχαρη άχνη και ρίξαμε πάνω στην κόλλα μας ..

Είδαμε ότι η ζάχαρη κόλλησε πάνω στην κόλλα που είχαμε βάλει , ενώ το περίσσευμα το φυσήξαμε ή το αφήσαμε να πέσει κάτω  ...





Αφαιρέσαμε το σχέδιο μέσα από την διαφάνεια και ... δημιουργήσαμε ένα φύλλο με πάχνη !!!!







Μπορείτε να φτιάξετε ένα ακόμη τοπίο από την πίσω πλευρά ..

Αν κόψουμε τα ενώματα της διαφάνειας τότε μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε το έργο μας αυτό σαν διαχωριστικό για τα βιβλία μας και τα παραμύθια μας ..

Αν συρράψουμε πολλές διαφάνειες μαζί τότε θα δημιουργήσουμε έναν όμορφο πίνακα !!!







Εμείς στερεώσαμε τον πίνακα στο παράθυρο με αυτοκόλλητη ταινία και τον ονομάσαμε  ΤΟΠΙΟ ΣΤΗΝ ΠΑΧΝΗ !!!